Naar actueel

Werken bij Werkina. Hoe is dat nou echt?

‘Onvoorstelbaar veelzijdig en het betaalt goed!’

SERVICEMONTEUR VERVEELT ZICH GEEN MOMENT

 
 “Zonder boegschroef is het knap lastig varen”, valt Gilles van Suijlekom (21) met de deur in huis. Samen met zijn collega Marc Vos (22), praat hij honderduit over zijn werk als servicemonteur (elektro) in de binnenvaart. “Engineer heet dat in hogere kringen”, lacht de oudste van de twee. “Maar het betekent gewoon precies hetzelfde.” Ze staan met beide benen op de grond, al is die niet altijd even vast onder de voeten. “Omdat de scheepvaart 24 uur per dag en zeven dagen van de week doorgaat. En omdat elektrische installaties weleens dienst weigeren.” 

interview 2

Met deze losse flodders raken Gilles en Marc meteen de kern van het bestaan als servicemonteur. “Het is onze taak om storingen aan de scheepselektro te verhelpen. De ene keer betekent dat een thuiswedstrijd hier in Werkendam. De andere keer snel met de auto naar Antwerpen, Amsterdam of een Duitse stad stroomopwaarts langs de Rijn. Van stopcontact tot boegschroef repareren. Soms is het een ingewikkeld verhaal, een andere keer is het met één schroefje aandraaien weer gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel elektrische installaties zo’n boot heeft.” Marc haakt in: “Dat maakt het werk zo onvoorstelbaar veelzijdig. Echt geen enkele dag verloopt hetzelfde. Je weet ’s morgens vroeg niet waar je naar toe moet. Laat staan welke klus je te wachten staat.

Een schip mag gewoon niet stil liggen. Dat bedoel ik maar te zeggen. Dan stap je aan boord in Antwerpen. Terwijl jij aan het sleutelen bent, vaart de schipper uit. Een paar uur later legt hij ergens aan om jou van boord te sturen. Maar mijn bus staat dan nog aan de kade in Antwerpen! Als je écht zelfstandig wilt werken, dan zou je eens moeten kijken wat wij allemaal leren op een schip.” Het avontuur bevalt blijkbaar goed: “de rit naar huis maakt alles goed. Ik heb een vette subwoofer ingebouwd, mij horen ze op de zaak al aankomen terwijl ik nog lang niet in Werkendam ben.” 

 interview 1   Geen ontkomen aan  
    Aan de avontuurlijke taakomschrijving is geen woord gelogen. “Nee”, reageert      Gilles van Suijlekom meteen, “dit is in de verste verte geen negen tot vijf baan.      Niet dat ik elke weekzoveel overuren draai, maar een stuk of tien zeker wel.          Ja”, bedenkt hij zich”, daar komt nog bij dat je in dit vak met regelmaat ook in        het weekend de klos bent. Daar is geen ontkomen aan.” Een schipper die stil        komt te liggen, is niet te genieten. “Dat begrijpen wij heel goed bij Werkina”,          verraadt Marc Vos de naam van zijn werkgever.  “Als je dat niet inziet, heb je          niets te zoeken in dit vak. Vrienden vragen weleens of dat niet vervelend is, op

zondagochtend even naar Sliedrecht op en neer omdat één of andere installatie dienst weigert. Helemaal niet zeg ik dan. Dit zorgt er juist voor dat geen dag hetzelfde is en bovendien betaalt het ook nog eens prima. Aan de andere kant wil ik ook niet overdrijven, het gaat bij ons over eens per drie weken een weekenddienst.”

 

Ervaring opdoen

De vraag hoe iemand servicemonteur wordt, krijgt een duidelijk antwoord. “Eerst naar school, dan ervaring opdoen”, zegt Marc. “Dat gaat bij ons op het bedrijf vanzelf. Wij zijn toevallig allebei na een stage hier blijven plakken.  Dat doe je niet als het niet bevalt.  Werkina geeft je de tijd om het vak in de praktijk te leren tijdens de interne opleiding. De eerste twee jaar werk je dan vooral in de nieuwbouw. In die tijd leer je echt alles van de installaties op een schip.
Je weet eigenlijk precies hoe elk kabeltje loopt. Daar heb je later weer veel voordeel van in de buitendienst.” Gilles vat het perfect samen: “Zelfstandig aan het werk met elke dag een andere klus op een andere plek. Daar teken ik voor.” 

 

 gilles van suijlekom servicemonteur bij werkina

 

Bron: Werkina Werkendam